Varför?

Cirka 70 procent av den massiva mängd ord som den lille mannen säger dagtid (hans sömnprat tillkommer) är ett och samma ord - "VARFÖR?". Oftast får han ett svar han är nöjd med, men inte alltid.
Exempel 1:
- Får jag stå på den här?
- Nej, då går den sönder.
- Varför?
- Den är för tunn.
- Varför?
- För att korgen är gjord av spån, den håller inte.
- Varför?
- Jag vet inte.
- Varför?
- Varför jag inte vet?
- Ja, varför vet du inte. Kan du ingenting?
 
Exempel 2
- Varför?
- Vadå varför, vad undrar du?
- Jag undrar varför?
- Vad varför?
- Varför?
- Du måste säga mer, jag förstår inte vad du vill veta...
- Varför?
- För att bara "varför" går inte att svara på. Det måsta vara något mer i meningen.
- Varför?
- ..............
 
Sedan brukar det komma ett tvärt kast och vi börjar prata om uttrar i trädgården eller så testar han om det är möjligt att springa snabbare än en flygplansraket. 
 
Det är det.
Kommentera inlägget här: